I det følgende skema opstilles typiske fejl og tilhørende afhjælpning.

Som hovedregel starter man med det led hvor fejlen kan være og bevæger sig derefter videre. Hvis man eksempelvis ikke kan få startet motoren starter man ved motorcyklens nerve, ved den strømgivende komponent, akkumulatoren/batteriet eller dynamotændingen ,som flere af BMW´erne er udstyret med og  bevæger sig mod fejlkilden.

Er tændingskontakten iorden -  er der spænding ved platinerne og er de iorden – fungerer kondensatoren korrekt – fungerer tændspolen korrekt –  fungerer tændrørene- er der kompression o.s.v.

 

Det er utrolig vigtig at være ekstremt omhyggelig med fejlfinding og især den elektriske del kan være vanskelig, da selv en meget lille fejl kan betyde forskellen i sidste ende, og samtidig kan være svær at opdage. Hvis man går for hurtig igennem de enkelte komponenter kan det let medføre, at man leder efter en diagnose i led der ligger længere tilbage end det man undersøger. Og så kommer man ikke særlig langt. 

 

Skemaet er pt. ikke færdigt, men vil løbende blive opdateret med tekst og billeder

 

 

 

 

Elektrisk

Ingen tændingsstrøm

Akkumulator/batteri er afladet

 

Oplad ( Husk max 1 ampere v. 6 volt)

(Opfyld evt. m destilleret vand ved lav væskestand)

Fejl i ledningsnettet

Kontrollerer ledningerne fra akk./batteri

Kortslutning i ledningsnettet

Gå ud fra akk./batteri og mål spænding forskellige steder for at lokalisere fejlen

 

Ingen eller svag gnist på tændrørene

Tændspole defekt

Udskift ( se her hvordan man kan kontrollere den)

Kondensator defekt

Udskift

(Ofte defekt hvis røde gnister v. platinkontakter)

For stor afstand imellem platinkontakter

Platinkontakter slidte

-Indstil afstand ( ca. 0,4-0,6 mm)

-Rens med smergellærred, ell.  fint sandpapir /udskift

NB. Måles modstanden over kontakterne er bare 0,1 Ohm for stor en modstand og medfører derfor dårlig eller ingen forbindelse

Tændrørshætte eller højspændingskabel defekt

Udskift

 

 

Systemet lader ikke

Kontrollér ledningsnet i dynamo og regulator/tilbagestrømsrelæ

Fastgør løse forbindelser, udskift evt. irrede forbindelser/ledninger

Kullene i dynamoen er slidt ned

Udskift

Afstand imellem regulatorens kontakter er for stor

Indstil afstand ( ca. 0,25-0,35 mm) Se regulator/tilbagestrømsrelæ

Kontakter ridsede/slidte eller brændte

Slib m. smergellærred/udskift

 

 

 

 

 

Uregelmæssig motorgang

Platinkontakter

-Slidte (Ridser/grater/ujævnheder)

 

-Snavsede

-For stor afstand imellem kontaktflader

 

-Rens med smergellærred, ell.  fint sandpapir /udskift

-Afrens

-Indstil afstand ( ca. 0,4-0,6 mm)

NB. Måles modstanden over kontakterne når de er lukkede skal modstanden være nul og selv en meget lille modstand  vil medføre dårlig eller ingen forbindelse

 

Kondensator

Kondensator defekt

(Viser sig ofte ved rødlig gnist ved platinkontakter)

 

Udskift (Koster ikke meget)

 

Tændrør

-Tændrør sidder løst

-Elektrodeafstand ikke korrekt

-Tændrøret er olieret ( Kan være tegn på dårlig indstiling og karburator)

-Fastgør

-Tilpas afstand

-Rens m. benzin ell. andet

-Tændrørsgevind ødelagt

-Skær et nyt gevind evt. (Eller overlad til professionel !)

 

Ventiler

Ventilsæder/ventiler tætner utilstrækkeligt

Slib ventilsæder/ventiler  eller udskift begge

NB:  Let slid kan slibes med ventilslibepasta imellem sæder og ventiler vha. af sugekop

(Valve lapper tool)

 

Se forskel på en ny og en slidt ventil

Store grater skal slibes med prof. værktøj som har den rigtige hældning på slibeværktøjet. 

Tilstrækkelig tætning kontrolleres ved om benzin kan løbe igennem når ventiler er monteret.

 

 

 

Motoren vil ikke starte efter at have kørt sig varm, men kan starte når den er kold

Tændspole defekt

Udskift tændspole, eller få den omviklet af en fagmand (eks. E.S Elektro i Kronborggade i Kbh.)

 

 

 

 

Andet

Benzintilførsel utilstrækkelig

Kontrollér benzinhane/slange og evt. benzinfilter

Rens om nødvendigt

Indsugningsforbindelse fra karburator utæt

Spænd fast/tætn

Karburatorflange sidder løst

Spænd fast

Manglende synkronisering af karburatorer (Bokser)

Synkronisér. Læs hvordan

 

 

Andre fejl

 

Svømmeren løber over

Utæt svømmer

Udskift svømmer

Dårlig tættende nåleventil

-Slib nålen forsigtigt m. smergellærred ell. udskift

 

 

 

Koblingen glider

Olie på koblingspladen

Afrens m. rensebenzin ell. acetone

Koblingshåndtag har for lidt spil

Indstil

 

 

 

Slør  i forgaffel

Slidte kugler

Udskift kugler (Se tabel for diameter)

Øvre og/eller nedre bøsning slidt.

Udskift bøsningerne  (Se foto af disse)

Standrør slidt

-Udskift

- Der kan lægges nyt metal på som derefter slibes ned til korrekte diamter (Dog er dette kostbart, men den rigtige måde for originaliteten)

 

Motor/gearkasse utæt

Komponent ikke spændt korrekt

Spænd bolte/møtrikker

Pakning slidt/ødelagt

Udskift (Lav dine egne pakninger)

 

Støj fra motor

(Lette) slag fra cylinder

Stempel/boringstolerance eller ødelagt ring

(Kan vise sig ved røg fra udstødning)

Metalliske lyde fra cylinder

 

Stempel/boringstolerance. Med tiden bliver denne for stor og stemplet rammer cylindervæggen i toppen af slaget.

Se video med denne lyd

Slag fra motorblok bag ved cylinder

Ventilstøder defekt (Stöβel) (Lyden vil følge omdrejningerne)

"Tikkelyde" fra topstykke/topdæksel

(eller fra ventilindstilling på sideventil modeller)

Ventilspil for stort

Skarpe hvin fra motor

Hovedleje(r) defekt

Skarpe smæld ved lave omdrejninger

Fejltænding

Smæld i udstødningen

Fejltænding, fejljustering i karburator

Rutsjende metalliske lyde ved lave omdrejninger eller når gashåndtaget slippes under kørsel

Knastkæde er slidt og rammer motorblok, hyppigt på nogle encylinder modeller op til R26.

(R27 fik kædestrammer) Se foto

 

 Isæt kædestrammer og ny kæde.

Hvinende lyd når koblingshåndtaget trækkes ind

Trykleje defekt Se her

NB: Ovenstående motorlyde/afhjælpning  er på ingen måde udtømmende!

 

 

 Andre fejl

 

Svømmeren løber over

Utæt svømmer

Udskift svømmer

Dårlig tættende nåleventil

-Slib nålen forsigtigt m. smergellærred ell. udskift

 

 

 

Koblingen glider

Olie på koblingspladen

Afrens m. rensebenzin ell. acetone

Koblingshåndtag har for lidt spil

Indstil

 

 

 

Slør  i forgaffel

Slidte kugler

Udskift kugler (Se tabel for diameter)

Øvre og/eller nedre bøsning slidt.

Udskift bøsningerne  (Se foto af disse)

Standrør slidt

-Udskift

- Der kan lægges nyt metal på som derefter slibes ned til korrekte diamter (Dog er dette kostbart, men den rigtige måde for originaliteten)

 

Motor/gearkasse utæt

Komponent ikke spændt korrekt

Spænd bolte/møtrikker

Pakning slidt/ødelagt

Udskift (Lav dine egne pakninger)